Historien bak Jarlsberg®: En nasjonal skatt

Jarlsberg® er en av Norges mest kjente oster, med en historie som strekker seg tilbake til 1950-tallet. Den osten vi i dag kjenner som Jarlsberg®, har sin opprinnelse i et innovativt forskningsarbeid som begynte ved Meieriinstituttet på Norges Landbrukshøgskole i Ås.

Begynnelsen på en Osterevolusjon

Historien om Jarlsberg® begynner i 1956, da meieristudent Per Sakshaug, under ledelse av professor Ole Martin Ystgaard, startet et forskningsprosjekt med mål om å øke hullsettingen i goudaost. Denne studien, som ble levert den 30. april 1956, er regnet som starten på Jarlsbergs® tilblivelse. Arbeidet ved Meieriinstituttet fokuserte på å kombinere produksjonsmetoder fra sveitsisk emmentaler og nyvinninger fra Iowa State University i USA, noe som resulterte i en ost med unike egenskaper fra både gouda og sveitserost.

Fra Forsøksost til Jarlsberg®

Inspirert av produksjonsprosessen til sveitsernes emmentaler og utviklingen av en helt ny sveitserost ved Iowa State University i USA, gjennomførte studentene en rekke eksperimenter med tilsetting av propionsyrebakterier til ystemelka, som skulle vise seg å legge grunnlaget for utviklingen av en helt ny ostetype kalt Gautaler, med kvaliteter både fra goudaost og sveitserost. Utprøvingen av den nye osten startet i 1956, og de første ostene var i salg om lag et år senere. Det forskningsbaserte utviklingsarbeidet fortsatte imidlertid for fullt, og først ca. 10 år senere, var forskerne helt fornøyd med ostens unike smak og kvalitet, og ikke minst den grundige opplæringen i den helt nye og komplekse produksjonsprosessen de hadde gjennomført rundt omkring på ysteriene.

jarlsberg ost fyller år _3

 

Først ble osten solgt i Forskningsmeieriets butikk under navnet "Forsøksost", og deretter som "Ekstraost". Det er fortsatt uklart hvordan det endelig ble bestemt at navnet skulle være Jarlsberg®, men mye tyder på at det var professor Ystgaard selv, som sammen med direktøren i Norske meieriers Salgssentral - nå TINE, ga navnet til osten. Det vi vet er i hvertfall at Landbruksdepartementet godkjente en søknad om navnet Jarlsberg® og definisjonen av den nye osten i 1957.

Resultatet og den videre historien kjenner vi godt - Jarlsberg er en av Norges mest kjente merkevarer, elsket over hele verden i mer enn 60 år. Osten er en suksess både i Norge og i utlandet. Økende etterspørsel internasjonalt samt fjerning av eksportstøtten har ført til etablering av produksjon for det utenlandske markedet både i USA og i Irland, mens all produksjon for det norske markedet foregår i Norge. I 2020 ble det solgt rundt 25.000t Jarlsberg® i verden.

En Vel Bevart Hemmelighet

Jarlsberg® har en fyldig, litt søtlig og nøtteaktig smak. Osten kjennetegnes av sine store runde hull, og er verdsatt av kokker og matentusiaster over hele verden.

Jarlsberg® har klart å bevare sin distinkte identitet, karakter og kvalitet gjennom tiår med produksjon. Hva er det så som gjør Jarlsberg®-smaken så unik og god? Som reklamen sier - oppskriften på Jarlsberg® er en vel bevoktet hemmelighet, og bare Jarlsberg® er Jarlsberg®…

 

Kilder: Forskning.no
Odd Gunnar Skagestad, Jakten på Jarlsbergosten – et moderne folkeeventyr, Historie 1/2005
Abrahamsen, Roger K.; Narvhus, Judith A. (1. januar 2006), Jarlsberg-osten; Historie og utvikling

Vennligst legg til merkevarer